woensdag 26 augustus 2015

Freie Körperkultur

Duitsland is het land met de meeste mensen van de wereld die wel eens openbaar naakt rondlopen. Eenderde van de Duitse bevolking zegt dit wel eens gedaan te hebben of wel eens te doen. De FKK, Freiekörperkultur, kan op vele verschillende plekken gevierd worden. Bij de verschillende meertjes en zeeen zijn er stukken naaktstrand met een bijzondere sfeer. Er worden heel ontspannen en wijdbeens boekjes gelezen en van het balspel op het strand wordt genoten. Naakt in Duitsland is belangrijk. Natuurlijk niet voor elke Duitser, maar genoeg om de naaktstranden te vullen met mensen in Adamscostuum.

Aan het begin van de twintigste eeuw, toen het tonen van blote enkels eigenlijk al "not done" was, werd in Sylt (een duits waddeneiland) het eerste officiele naaktstrand geopend. Daarmee is toen een lange geschiedenis van het natuurlijk naakt zijn, begonnen.

Soms lijkt de FKK op zijn retour; de gemiddelde leeftijd op de naaktstranden is zeker boven middelbaar. Maar in vele hoeken en gaten in Duitsland blijft de behoefte om zonder schaamte rond te lopen nog aanwezig. Er is zelfs een nieuwe draai aan de FKK gegeven; waarom een beetje saai op een strandje liggen als er ook naakte wandelroutes zijn?

Er zijn echter nog meer uitingen van de Duitse behoefte voor de naakte vrijheid.

Ik heb hier geen wetenschappelijke bewijzen voor, maar de frequentie waarmee mijn collega´s en vrienden wellness en sauna´s opzoeken is vele malen groter dan wat ik uit Nederland ken. Gezellig met een groepje vrienden of met je kinderen naar de sauna. Wat wil je meer op een koude herfstdag?

Een bewijs van de onbezorgde naaktheid, is het douchen na het zwemmen. Ga ik in Nederland zwemmen en er is alleen een gemeenschappelijke douche dan houd ik mijn badpak aan. Het douchen heeft alleen als doel het chloor af te spoelen. Thuis was ik mijn haren en word ik echt schoon. Na het zwemmen in Duitsland trekt bijna iedereen het badpak uit en gaat zich uitgebreid wassen. Natuurlijk in aparte douches voor mannen en vrouwen. Alles wordt uitgebreid ingezeept en de haren gewassen. De scheermesjes, om de bikinilijn bij te werken, worden nog net niet tevoorschijn gehaald. Alhoewel dit bij heel veel vrouwen ook thuis niet wordt bijgewerkt. Natuurlijk worden na het zwemmen door man en vrouw alle haren keurig geföhnt. De coupe moet zitten en een koudje is zo gevat.


Fris gedoucht, haren gewassen, kom je dan het plakkerige zwembad uit. Misschien voor de zekerheid thuis toch nog even douchen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten